Larmar hemtjänsten när Olle ska till toa. Flyttar honom till toastolen, och det sker med oro. Orkar han stå medan jag byter stol? Gick bra! Toastolen är utrustad med en "potta". Orkar ej knuffa in stol + Olle i toaletten, men det utgör inget stort problem. Vet att "snart kommer Carema".................. Men det dröjer...........dröjer..............Jag väntar........ väntar.............. Olle blir irriterad. Jag tömmer pottan. Vi väntar........... väntar........... Olle sitter obekvämt och är trött. "Jag ska lägga mig" Hjälp mig. OK. Knepigt med flyttningen till sängen. Sen tvättning. Äntligen klart. Olle somnar direkt.
Då kommer en av Caremas duktiga skötare. Hon hade skött en duschning när larmet kom. Så dröjsmålet är ju verkligen inte hennes fel.
Nej! Det är fel på planeringen, vilket jag konstaterat tidigare. Den som har ansvar för larm ska inte ha
andra tidskrävande jobb. I dag var jag så trött och irriterad så gruppchefen fick ett taggigt telefonsamtal med kontentan: Lär er att planera! Skrev oxå några frågor till kvalitetsansvarig på Carema Sverige och fick bra svar.
Tror att påpekanden från oss brukare behövs. Det är vi som upplever situationerna. Men ångrar att jag inte orkade vara lugn och behärskad.
I morgon ska jag vara trevlig mot alla. Lovar!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar